رمضان از دیدگاه قرآن و روایات
تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۷۴۶۸۲۴
ماه مبارك رمضان، ماه روزه، عبادت و خودسازی و به تعبير پيامبر اكرم(ص) ماه خدا، ماه بركت و رحمت و مغفرت الهی است.
قرآن، روح ماه رمضان است که در کالبد آن دميده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است، قرآن، قلب ماه رمضان است، که بدون اين قلب و ضربان آن، جوهره حقيقت در رگهای حيات معنوی روزه داران به جريان نمیافتد، قرآن بهار دلها، و ماه رمضان، بهار قرآن است،
چنانکه امام باقر(ع) فرمود: «لکل شیء ربيع و ربيعالقرآن شهر رمضان؛ برای هر چيز بهاری است، و بهار قرآن ماه رمضان است»، این ماه در نزد خدا از بهترین ماهها است و روزهای آن بهترین روزها و شبهای آن بهترین شبها و ساعات و لحظههای آن بهترین ساعات و لحظهها است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این ماه، ماهی است که شما دعوت به مهمانی خدا شدهاید و شما را در این ماه جزء خوبان و کریمان خدا قرار داده است نفسهایتان در این ماه تسبیح و خوابهای شما در این ماه عبادت و عمل شما در این ماه مقبول و دعای شما در این ماه مستجاب است.
روزه از بزرگترین عبادات اسلامی و به فرموده معصومین(ع) یکی از پنج چیزی است که اسلام بر آن بنا شده است و البته این عبادت مخصوص امت اسلامی نیست و امتهای پیش از اسلام نیز در روزهای معینی از سال به اشکال گوناگون روزه میگرفتهاند.
ماه رمضان از نگاه قرآن
اهمیت این ماه را از نگاه قرآن کریم نمیتوان انکار کرد که خدای تعالی در قرآن کریم اهمیت شایانی به این ماه قائل شدهاند، چنانکه میفرماید:
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ ای اهل ایمان! روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد، تا پرهیزکار شوید»(بقره/ آیه 183)
به تصريح قرآن روزه بر بعضی از امتهای قبلی نيز واجب بوده است، منتها نه با كم و كيف روزه ما مسلمانان، يعنی اصل روزه در امتهای پيش مانند يهود و نصاری بوده چنانكه در تورات و انجيل روزه مورد ستايش قرار گرفته است و يهود و نصاری ايامی از سال را به اشكال مختلف روزه میگرفتند و از خوردن گوشت يا شير و غيره خودداری میكردند.
قرآن كريم میفرمايد: روزه مخصوص شما مسلمانان نيست، اگر سختیهايی دارد تنها برای شما مسلمانان تشريع نشده، بلكه برای ديگران هم در نظر گرفته شده، تذكر اين مطلب مسئله را آسان میكند چراكه «البليه اذا عمت طابت» سختیها اگر برای همه باشد خوشايند و آسان میشود.
ماه مبارک رمضان آنقدر مهم است که در آیات 184 و 185 سوره بقره در مورد روزهداری، احکام روزه و کفاره روزه سخن به میان آمده شده است و در فضیلت این ماه میتوان به روایتی از امام باقر(ع) اشاره کرد که به جابر میفرمود کسی که در این ماه روز را روزه بگیرد و بخشی از شب را به عبادت سپری کند همانند روزی میشود که مادرش او را زاییده است.
امام صادق(ع) نیز در روایتی نقل شده از محمد عمران میفرماید که خداوند بزرگ در هر شبى از شبهاى ماه رمضان آزادشدگان و رها یافتگانى از آتش دوزخ دارد مگر آنکه کسى با مسکرى افطار کند و چون شب آخر ماه رمضان فرا رسد به تعداد بردگانى که در تمام این ماه آزاد شدهاند در آن شب آزاد خواهند شد.
امام صادق(ع) در حدیثی فلسفه روزهداری را برابر شدن دارا و فقیر عنوان کرده است و در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) عنوان شده است که بنده خداوند اگر میدانست ماه رمضان چیست و چه برکاتی دارد دوست داشت تمام ماه سال ماه رمضان باشد و در همین راستا نیز امام صادق فرمودند که اگر کسی بدون عذر روزهخواری کند ایمان از او جدا میشود.
تقویت تقوا و پرهیزکاری، آرامش روان و جسم، عدم نفوذ شیطان، مساوات بین فقیر و غنی، احیاء فضائل اخلاقی، وجود شبهای قدر در ماه مبارک رمضان، تلاوت و وزیدن نسیم قرآن در کشورهای مسلمان از جمله فوائد و فضائل روزه داری است و این موارد در روایات و احادیث مختلف ذکر شده است.
رمضان از دیدگاه روایات و احادیث
امام باقر(ع) میفرمایند: به راستی که خداوند فرشتگانی را بر روزهداران گماشته است، آنها در هر روز تا آخرین روز ماه رمضان برای روزهداران طلب آمرزش مینمایند و هر شب هنگام افطار به روزهداران ندا میدهند: مژده باد بر شما، ای بندگان نیک خدا! اندکی گرسنگی کشیدید؛ اما به زودی سیر خواهید شد. مبارک باشد و مبارک گردانید. تا اینکه آخرین شب ماه رمضان فرا رسد به آنان ندا میدهند: مژده باد بر شما ای بندگان خدا! زیرا خداوند گناهانتان را آمرزید و توبهتان را پذیرفت. پس بنگرید در اعمالی که از سر میگیرید؛ که چگونه خواهید بود؟
پیامبر خدا(ص) نیز میفرمایند: ماه رمضان ماهی عظیم است خداوند اعمال نیک را در این ماه چند برابر میسازد و گناهان را محو میکند و درجههای بهشتی را فراتر میبرد. هر کس در این ماه صدقهای دهد خداوند او را میآمرزد و هر کس در این ماه به بردهاش احسان کند خداوند او را میآمرزد و هر کس در این ماه خوش اخلاق باشد خداوند او را در این ماه میآمرزد و هر کس در این ماه خشم خود را فرو برد خداوند او را میآمرزد و هر کس در این ماه صله ارحام کند خداوند او را میآمرزد.
این ماه مانند ماههای دیگر نیست؛ هنگامی که این ماه روی میآورد با برکت و رحمت روی میآورد و هنگامی که به شما پشت میکند با آمرزش گناهان پشت میکند. این ماهی است که در آن حسنات چند برابر میشود و اعمال خیر در این ماه پذیرفته میگردد. هر کدام از شما در این ماه دو رکعت نماز مستحبی برای خدا بخواند، خداوند او را میآمرزد.
پیامبر(ص) میفرمایند: بدبختترین بدبخت کسی است که از این ماه بیرون رود در حالی که گناهانش آمرزیده نشده است پس در این هنگام زیان میبیند؛ در زمانی که نیکوکاران با جایزههای پروردگار کریم رستگار میشوند.
امام صادق(ع) میفرمایند: خداوند در هر شب ماه رمضان، آزادشدگانی از آتش دارد جز کسی که با مسکری افطار کند؛ پس هنگامی که آخرین شب ماه رمضان فرارسد خداوند در آن شب به تعداد افرادی که در تمام شبهای این ماه آزاد کرده بود، آزاد میسازد.
اعمال مشترک روزهای ماه رمضان
اعمال مشترکی در روزهای ماه مبارک رمضان وجود دارد که بهترین اعمال در روزها و شبهای این ماه تلاوت قرآن است به گونهای که ثواب قرائت یک آیه در این ماه، معادل ثواب قرائت کل قرآن در سایر ماهها است و از سنت های مسلمانان در این ماه قرائت روزانه یک جزء قرآن و ختم این مصحف شریف در پایان ماه رمضان است.
قرائت دعای سحر و دعای ابوحمزه ثمالی در سحرگاهان ماه رمضان، صلوات روزانه ماه رمضان، قرائت دعای «اللهم رب شهر رمضان...»، ذکر «سُبْحانَ الضّآرِّ النّافِعِ سُبْحانَ الْقاضی بالْحَقِّ سُبْحانَ الْعَلِی الاْعْلی سُبْحانَهُ وَبِحَمْدِهِ سُبْحانَهُ وَتَعالی» به تعداد صد مرتبه اعمال روزانه این ماه، قرائت دعای افتتاح، سوره دخان و برخی دعاهای اختصاصی در هر شب از جمله اعمال هر شب ماه رمضان است.
دعای «یا عَلِی یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رحیمُ أنْتَ الرَّبُّ العظیمُ الَذی لیس کَمِثْلِهِ شَی ءٌ و هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ و کَرَّمْتَهُ و شَرَّفْتَهُ و فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ و هُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَی و هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أَنْزَلْتَ فِیهِ الْقُرانَ هُدی لِلنّاسِ و بَیناتٍ مِنَ الْهُدی و الْفُرْقانِ و جَعَلْتَ فیهِ لَیلَةَ الْقَدْرِ و جَعَلْتَها خَیرا من أَلْفِ شَهْرٍ فَیاذَ الْمَنِّ و لا یمَنُّ عَلَیکَ مُنَّ عَلَی بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیه وَ أَدْخِلْنی الْجَنَّة بِرَحْمتِکَ یا أرْحَم الرّاحِمِینَ" بعد از هر نماز سفارش شده است.
دعای "للّهُمَّ اَدْخِلْ عَلی اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللَّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّهُمَّ اقْضِ دَینَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ، اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ، اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ، اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ، اَللّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّینَ، وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ» نیز بعد از هر نماز سفارش شده است.
آداب افطار کردن
امام صادق(ع) در حدیثی نقل شده است که اگر توان است نماز مغرب و عشاء قبل از افطار خوانده شود و در حدیثی دیگر از امام باقر(ع) نقل شده است که اگر میل تو به افطار و غذا خوردن تو را از نماز بازمیدارد، ابتدا افطار کن تا از تو وسوسههای نفس ملامتگر دور شود.
امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند که هر کس هنگام افطارش بگوید «اللهم لک صمنا بتوفیقک و علی رزقک افطرنا بامرک فتقبله منا و اغفر لنا انک انت الغفور الرحیم» خداوند آنچه را از نقص و زیان بر روزه اش وارد ساخته میبخشاید و در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است که اگر هر کس روزه خود را با کلام صالح و عمل صالح که همان «لا اله الا الله» است، به پایان رساند، خداوند، روزه او را قبول میفرماید.
شایسته است تا در برای افطار از خرما شروع شود و پیامبر اکرم(ص) نیز در این مورد میفرماید که کسی که با خرمای حلال افطار کند، ثواب نماز وی، چهار صد برابر میشود و در حدیثی دیگر از امام صادق(ع) نقل شده است که افطار کردن با آب، گناه قلب را میشوید.
توصیه شده است تا با آب گرم افطار کنیم و این مهم در روایات نیز ذکر شده است به گونهای که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که آب گرم کبد و معده انسان را پاک و دهان را خوشبو میکند، دندانها و حدقه چشم را قوت میبخشد، دید چشم را زیاد و گناهان را میشوید، رگهای هیجان آور را تسکین میبخشد، و درد سر را از بین میبرد.
قرائت سوره قدر نیز در هنگام افطار سفارش شده است و از امام زین العابدین نقل شده است هر کس سوره قدر را هنگام افطار و سحرش(قبل از افطار و قبل از خوردن سحری) بخواند بین سحر و افطار(هنگام روز) ثواب کسی را دارد که در راه خدا در خون خود غوطهور باشد.
فضائل افطاری دادن
افطاری دادن از دیدگاه اسلام سفارش شده است و در اتحاد و انسجام میان همه اقشار جامعه موثر است به گونهای که پیامبر اکرم(ص) در این مورد فرمودند که ای مردم! هر کس از شما مومن روزه داری را در این ماه افطاری دهد، برای او در مقابل این عمل ثواب آزاد کردن بنده و آمرزش گناهان گذشتهاش است.
امام صادق(ع) نیز در مورد فضیلت افطاری دادن فرمودند که هر مومنی برادر مومن خود را شبی از ماه رمضان افطاری دهد، خداوند برای او پاداش آزاد کردن سی بنده مومن در راه خدا را مینویسد و در برابر هر کدام(مهمانان افطاری) دعایی مستجاب را نیز دارد.
یادداشت از لیلا خدائی؛ خبرنگار ایکنا
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: رمضان فضائل رمضان افطاری خودسازی روزه روزه داری ایکنا همدان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۷۴۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدگاههای انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
تعدادی از کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به ارائه دیدگاههای خود پرداخته و به سوالات خبرنگاران ایسنا پاسخ دادند.
به گزارش ایسنا، مجتبی زارعی از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان از جمله کاندیداهای دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم هستند که با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران به شرحی که میخوانید به ارائه دیدگاهها و برنامههای خود پرداختند.
مجتبی زارعی
با فربهی در قانونگذاری مواجه هستیم. قانونگذاری ما هوشمند نیست
مجتبی زارعی از اعضای لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره جایگاه ادوار اخیر مجلس در زمینه قانونگذاری و نظارت، اظهار کرد: طبق قانون اساسی، نهاد تقنینی سه ویژگی تقنینی، نظارت و نمایندگی را بر عهده دارد ولی در قسمت اول حجم عظیمی از وضع قانون داریم، قوانینی که بعضا معارض هم و ناسخ و منسوخ هم هستند و با فربهی در قانونگذاری مواجه هستیم. قانونگذاری ما هوشمند نیست.
وی ادامه داد: در مجالس مختلف که در اختیار اصولگرایان یا اصلاحطلبان بوده است، متناسب با حوزه نفوذ برخی رجال، متناسب با حوزه لابی برخی مناطق و متناسب با لابی برخی صنوف، قانون وضع شده است که نتیجه آن این شده که معاونت تنقیح قوانین در مجلس درست شده است. ضمن اینکه این معاونت قدری راهگشاست ولی مساله را باید از اساس حل کرد. قانون باید مانع و جامع باشد.
این داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: باید به نقش نظارت پارلمان اشاره کنم. گروههای سیاسی که اغلب حاکمیت مجلس را در اختیار گرفتهاند نسبت به حوزه نفوذ خود سکوت داشتهاند. نسبت به وزرا و دولتهای همسو و هم گفتمان خود سکوت داشتهاند یا مماشات کرده یا به وزیری من غیر حق رای اعتماد دادهاند و این اقدمات اثر وضعی بر کل کشور دارد و قابل جبران نیست.
زارعی با بیان اینکه «معتقدم نظارت مجلس هم زیر سوال است»، تصریح کرد: اما نکته دیگری هم وجود دارد که من از آن به عنوان بحران نمایندگی یاد میکنم. ما در کشور بحران نمایندگی داریم. من درباره جناح خاصی صبحت نمیکنم. قانون اساسی خود نمایندگی را هم جزو وظایف مجلس میداند ولی این نمایندگی خوب شکل نمیگیرد. نظام اداری ما نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است اما اگر مردم را نمایندگی نکنیم، مردم سالاری ما به مخاطره میافتد. خیلی وقتها ما به سمت ساختارها غش میکنیم در حالیکه افراد باید نمایندگان مردم باشند.
وی خاطرنشان کرد: ضمیر حرف من به نمایندهای برنمیگردد که از من بهتر بوده و الان به مجلس راه یافته، نیست ولی باید اشاره کنم که در این سالها مردم تهران نمایندگی نشدهاند. اگر قرار بود این مردم نمایندگی نشوند چرا بیشتر از همه استانها، مردم تهران در مجلس نماینده دارند؟ مناطق ۲۲ گانه تهران ۳۰ نماینده خود را نمی بینند. ما اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات داریم اما مردم نمایندگی نمی شوند. این نمایندگی چطور است؟ اولا تعامل و ارتباط و بعد وجود گوشهای شنوا. از سویی من اعتقاد به خطر افتادن جامعه مدنی در ایران و نحیف شدن مردم سالاری دارم. به خودم تذکر میدهم که اگر وارد مجلس شدی، حق نداری دفتر کاری در داخل ساختمان حفاظت شده پارلمان داشته باشی. آن ساختمان پروتکلهای امنیتی مخصوص به خود دارد اما آیا پروتکل امنیتی مشمول نمایندگی هم می شود؟
وی درباره این دیدگاه که افول جایگاه مجلس را به عملکرد شورای نگهبان نسبت میدهند، گفت: من این موضوع را قدری بازتر می کنم. ما قبل از اینکه سراغ شورای نگهبان برویم که وظایف قانونی دارد باید این را بررسی کنیم که تا چه حد نمایندگی مردم در احزاب و جریانهای سیاسی ریشه دارد؟ آیا برخی احزاب که ادعای باز نبودن شرایط سیاسی کشور را دارند، مردم را نمایندگی میکنند؟ من ساختارها را نقد کردم اما آیا احزاب مرم را نمایندگی میکنند؟ امروز احزاب یکی از فراریهای وزارت کشور هستند چون توان برگزاری یک مجمع عمومی ۱۰۰ نفره را ندارند، چون کادرسازی آنها زیر سوال رفته و تشکیلات آنها به بت تبدیل شده است. من یک راهحل دارم و به دوستان اصلاح طلب و اصولگرا این توصیه را میکنم که دست از فرافکنی بردارند. رابطه آنها با مردم ضعیف است. آنها قرار بود حلقه واسط مردم و حاکمیت شوند. منظور من از حاکمیت، ساختارهاست نه نظام.
زارعی افزود: من یک راه حل اندیشگانی و یک راه حل اجرایی دارم. مجلس آینده هم به اندیشه و هم اجرا و کار جمعی نیاز دارد. باید بازاندیشی در مفهوم حزب ایرانی داشته باشیم. در همین راستا اصولگرایی و اصلاحطلبی به لحاظ اندیشگانی نباید دنبال حذف یکدیگر باشند. به روحیه تعاون و کار جمعی و حرکت براساس نظام مسائل ملی و منطقه ای و تقویت مردمگرایی در مقابل دیوانسالاری نیاز است. در این شرایط در اجرا ، جناحهای سیاسی ما محل نزاع واقع نمیشوند بلکه گمشده ما کار و تولید خواهد بود.
زارعی همچنین درباره برنامههایی که مجلس دوازدهم برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی میتواند وضع کند، اظهار کرد: امروز بزرگترین مرگ بر آمریکای ما «کار» است. برای تقویت اقتصاد و معیشت مردم، باید گروههای مدنی، جریانهای کارفرمایی، کارگری، تولیدی و شرکتهای دانش بنیان را در برابر ساختارها تقویت کنیم. مزیتهای نسبی استانها باید دیده شود ولی این مساله آسیب دیده است. مزیتهای نسبی استانها فرآوری نمیشود. ما نیازمند نسل جدیدی از شهرکهای صنعتی هستیم. پارکهای علم و فناوری شکل گرفته ولی این موجب شکلگیری منظومهای از شرکتهای دانش بنیان خرد نشده است.
این داوطلب انتخابات مجلس افزود: وزارت خارجه ما تعریف درستی از سفیر ندارد. کمیسیون امنیت ملی و وزارت خارجه باید سفیری انتخاب کنند که او بتواند ظرفیتهای ایران را نمایندگی کند. تنفس اقتصادی استانهای ما از طریق کشورهای همسایه ممکن است ولی ما چه میکنیم؟ دولت و مجلس باید بداند سفیر سرایدار ما و مسئول ساختمان نیست بلکه سفیر ما مسئول مرکبات و منابع ما هم هست. آیا سفرای ما در دولتهای اصولگرا و اصلاح طلب اینگونه انتخاب میشوند؟ من که چنین خبری ندارم.
زارعی همچنین گفت: حرف من این است که سفیر چرا نباید توسط نهادهای فرادستی مورد ارزیابی قرار گیرد چون او می خواهد همه مسائل کشور را نمایندگی کند؟ ممکن است کسی بگوید شما چیزی از تفکیک قوا نشنیدهاید. چرا من شنیدهام ولی سفیر نماینده ایران است و بنابراین کمیسیون امنیت ملی مجلس، دولت و ساختارهایی از حاکمیت باید ارزیابی کنند که آیا این فردی که می خواهد سفیر شود، توانایی نمایندگی بخش های اقتصادی، بازرگانی، مدنی و همه حوزه ها را دارد؟
وی افزود: از سویی برای رونق تولید و حل مشکلات اقتصادی دانشگاههای ما باید با حوزه سرزمینی ارتباط برقرار کنند نه اینکه دانشگاه کشاورزی ما در قطب کشاورزی، فارغالتحصیل بیکار تحویل دهد. دانشگاه ما باید مهارت آفرین باشد نه مثل الان. رهبری چند بار در این زمینه تذکر دادهاند ولی کسی گوش نداده است. چون نظارت در مجلس ضعیف است، سوال نمیشود که چرا خروجیهای دانشگاه ما مسالهمحور و مهارت آفرین نیست. ما باید دست جامعه مدنی علمی و مهارتی در حوزههای گوناگون را باز بگذاریم. مردم باید قوی شوند و ساختار از سیاست گذاری بیشتر عدول نکند. اصل ۴۴ قانون اساسی دوباره بازاندیشی شود و وضعیت جدید داشته باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین خواسته مردم از نماینده مجلس چیست؟، تصریح کرد: الان یک حس نابرابری و تبعیض در جامعه وجود دارد. اول باید اعتماد عمومی را برگردانیم و مردم حس کنند که کشور مال همه آنهاست. مردم نباید این حس را داشته باشند که کسانی به مجلس یا شورای شهر می روند بنا است که بار خود را ببندند. نمایندگان پاکدست و شجاع و صاحب علم و تجربه میتواند این مشکلات را حل کند. ولی سوال این است که چرا قانون تعارض منافع اجرا نمیشود؟
زارعی گفت: ما در کشور قانون منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات خارجی، قانون ممنوعیت اخد پورسانت، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل، بخش های مخالفت قانون مدیریت خدمات کشوری با رانتها و نابرابریها، قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴، بخش های قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی در مورد تعارض منافع ، قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، قانون رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان داریم ولی باز هم احساس نابرابری وجود دارد. یکی از کارهای مهم مجلس دوازدهم باید تقویت اعتماد عمومی مردم باشد. باید بر اجرای این قوانین نظارت باشد. مهمترین خواسته مردم از حکمرانان این است که با مردم شفاف باشید.
سمیه گلپورباید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود
سمیه گلپور کاندیدای لیست شورای وحدت اصولگرایان هم در جریان حضور کاندیداهای انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ایسنا، با اعتقاد به شنیده نشدن صدای مستضعفان در مجلس یازدهم تاکید کرد و گفت: باید صدای جامعه کارگری و بازنشستگان در مجلس شنیده شود.
ادامه دارد ....